"Lite å gå, mye å spise"

Vi var total 13 personer da skulle til piknik til Hasan Boguldu. Min søskenbarn og min søster pakket piknik kurven for å lage salat og grill. På veien stoppet vi foran en slakteri og kjøpte kjøtt.

Fjelltur: Vi fikk forklaring om lange bratte bakker på fjell turen Vi skulle se stor foss og stor innsjø. Vi måtte tenke på oss om vi hadde virkelig tenkt å gå den veien.

Jeg tenkte på det faktisk. Vi har jo Leonora på 5 år gammel. Skulle hun klare gå på den turen? Hun er vant til å gå på lange turer, vi tok sjansen.


Piknikk plassen:

Her er piknikk plassen! Du skulle ha sett Tronds ansikt utrykk. Han trodde at vi skulle være nesten alene på fjellet. Det er nesten så mye folk som man kan se i 17 mai barna tog. Jojje meg!

Det er en stor elv på høyre side av veien. Kommunen har plassert sitte benker i overalt. Rett etter 100 meter er det ”mangal istasyonu” det vil si grill plass. Det er bare der du kan grille. Vi gikk forbi handle folkene og bruen er det ny piknikk plass..


 Vi parkerte oss etter brue. Men min søskenbarns mann som vi kaller ENISTE ble igjen med grill og kjøtt i grill stasjon. Mens vi unge generasjon gikk på oppdagelsestur, begynte eldre generasjon å lage salat.

Den berømte kurven begynte tømme seg for varer.

Igjen…. Du skulle ha sett Tronds ansikt utrykk.

Det var varer for:

Kisir som er en type salat :(bulgur ris, gul-øk, en flaske tomat pure, granateple syre, oliven olje, salt, chilipepper, persille)

Coban salat: tomat salat( 5 tomat, rød-paprika, løk, persille,)

Grønsaker for å grille (5 aubergine, 6 store grill paprika, hvitløk)

Brød (4 store)

Tea og teakanne

Krydder for gril, kisir

Tallerken for 13 personer,

Vann glass for 13 personer

Drikke glass for tea… 13 personer

Gaffler, kniver, servietter

Ved siden ;

Melon

2 flaske 1,5 liter fanta

Drikke vann

En utstyr for å koke tea ( jeg vet ikke norske navnet)


Ved siden:

Grill

Grill kule

Kjøttdeig for å lage kjøttdeig og grille for 13 personer: 3 for pr person

Kylling lår for 13 personer. 2 for hver stykke

Ved siden:

2 store teppe for å ligge over

Ved siden:

3 store bolle tallerken for å ha salatene i

Stor bole for å dele vannmelon i: Husk at vannmelon må være så stor for 13 personer. Det er ikke samme som i Norge som man kan kjøpe en liten vann melon som delt til ¼ del.

Turen:

De er tykke og eldre!

Eniste advarte oss å ta god tid for å gå på tur. Det var så lang borte at han selv hadde ikke klart å komme til innsjø. Vi så en stilig demning. Det kunne ha vært over tusen år. Men mest vakreste var å se på alle de trærne. De er tykke og gamle. Det er så godt å se noe som er tykkere enn eldre enn deg
selv.


Og endelig vi er i vannet.. nydelig plass. Også? Vi kom jo hit uten å bli svett. Det tok 10 15 minutter å komme hit. til og med Leonora sa ” var det alt?”

Oi oi oi… så stor innsjø…

Etter et par magiske bilde snudde vi tilbake for å spise mat.

Trond måtte gå på toalett. Han skulle finne se en plass uten mennesker.. er det mulig? Det finnes ikke noe sånn plass. Her er en annen forskjell til fra Norge …han fant en plass uten folk. Han gikk ned mellom trærne. De andre som er bak han også begynte gå end etter ham. Hans kommentar var : ”herregud, de følger jo meg… får jeg ikke fred?”

Vi skulle ta nye bilder i demning. Han bestemte å gå mellom steinene eller bak steinene… plutselig det stod 4 -5 stykke som skulle følge ham. Jeg antar at de tenkte ”wow, for en spennende idea. Vi kan gå dit vi også”men de fortsatt veien videre i stedet for å følge ham.

 Endelig vi kom tilbake til piknik plassen. Maten var ikke klar.

Min søskenbarn anbefalte oss å se store fossen. Ja ha…? Hvor stor? Er det så stor som innsjø?

Det var stor. Det var verdt å se..

Vi var øverste delen av fossen først,



Vi gikk ned etterpå. Mens Bente, Trond, Leonora badet hoppet andre ned fra fossen

Ja, nå kan vi gå og spise mat..

Du tror det!

Maten var ikke ferdig ennå..

Det tok et par time å grille maten. Jeg lurte på om de skulle grille hele kuen?

Når vi kjørte tilbake la meg merke til en ting. Oliven trær.. km etter km er det oliven trær… i hagene , mellom veiene, overalt. Akkurat som bjørk trær i Norge.

Når oliven blir moden kan folk plukke dem og sylte dem.
Når vi kom tilbake kommenterte min samboer turen ; lite å gå , mye å spise

Kommentarer