Ser jeg ut så gammel?


Jeg fikk spørsmål i går: "Er du bestemora til hun lille?"


4300 år gammel.
HÆ????


Altså hun lille er min datter som har nettopp blitt seks år gammel.


Hva gjør man når man får sånt spørsmål?

1- Gaper opp...

2- Ordene stivner rett foran tungen og ingenting kommer ut

3- Man får et frossent, stivt smil i ansiktet

4- Man forventer at det blir en akutt natur katastrofe at damen som stilte spørsmålet glemmer sitt spørsmål og venter ikke svar.

5- Det er noen ukontrollerte lyder kommer ut fra munen og de tar kontrollen.......

6- øynene begynner å bli svarte



Ja, hun ventet svar fra meg. Det kom ukontrollert pipe lyd fra halsen min. Den lyd sa "NEI"men  med nei størrelse. Mens vi så på hverandre, jeg tenkte meg selv foran speil og studerte hele meg i tankene mine…..akkurat der og da.

Jeg har vært ukomfortabel flere ganger når jeg ser på speilet, men jeg hadde aldri sett meg selv i en bestemorsalder. Jeg har ikke imot besteforeldre, menn jeg vill  ha et par  år til å bli kalt bestemor.

Altså det var jammen tidenes spørsmål: ER DU BESTEMORA TIL HUN LILLE?


Jeg hadde fått lignende spørsmål mens jeg var i Tyrkia i sommer. Jeg skulle besøke behandlingssenteret og hilse på tidligere kollegaene mine. Den første som så meg ga meg største klemmen i verden og spurte "Tulin , er du gravid?"

Jeg hadde det store isklump smilet på ansiktet mitt. Jeg hadde det blikket i øynene mine, Om blikket hadde drept noen, hadde hun dødd for lenge siden. Jeg sa "nei, ikke gravid". Hun frekke frøken fortsatte" Oh, Guuuuud, har du lagt på deg? "

Jeg gikk videre til fysioterapeutenes felleskontor. Den første fysioterapeuten ga meg den neste største klemmen i verden og sa "gratulerer , gratulerer, når kommer baby?". Det er greit å bli sjokkert en gang daglig, men å bli sjokkert  hver tiende minutt kan det være litt for mye.

Igjen ” om et blikk kunne drept noen hadde mitt blikk drept henne også..

Jeg smilte og sa ” he he, jeg er ikke gravid. Jeg er feit!”

Etter den hyggelig velkomstspakken, gikk jeg tilbake til hotellet.  Jeg traff en annen kollega på veien..  han åpnet armene så svær for å gi meg klem. Og så rett i øynene mine ” er du gravid? ” Pokker altså…. Dobbel pokker….

Jeg sa ”nei, feit” . Blikken min drept ogsa ham.. DAGENS MASSAKRE

Jeg kom til hotell  og stod foran speil og studerte meg selv.. selvfølgelig jeg hadde også var enig med dem. ”” se på meg, så FEiT jeg er…”

Det ble kveld og middag. Jeg spiste bare grønn gress som ei ku for å ikke legge på meg mer..

Etterpå kom jeg til dessertbordet. …….

Jeg er ikke avhengig av dessert MEN når jeg er i Tyrkia vil jeg så gjerne spise dessert som jeg ikke spiser daglig. De dessertene som minner meg min barndomstid.
Min barndomsdessert. Jeg har funnet bildet på internett.

Jeg overtalte meg selv ” Tulin, du MÅ spise den. Kokken lager denne desserten veldig sjelden. Det er ikke sikkert at du får den muligheten igjen. Du kan spise den. Du må spise den. Gjør det! ”.

Jeg tok neon moreller og aprikose på min tallerken. Det ga psykisk støtte= Frukt er sunt!

Frukt er sunt før kake!

Husk ! 5 om dagen!!

Jeg skulle hente én kake. ÉN  eneste kake….

Jeg hørte en herremann lyd bak meg :

” Nei, Tulin ? er det deg? Velkommen !

Hei sa jeg , tusen takk . Ja vi kom i går.

Jøssssss! Sa han. Tulin? Du har blitt så svær! ( lyden laget ecco i ørene mine: svær, svær, svær)

Mens jeg hentet min dessert. Armen ble helt frossen, skulderen stivnet i  35 grade,  albuen stivnet i 90 grade. Fingrene ble så tung  av 30 gram kake. Jeg trodde jeg holdt hele mannen mellom fingrene mine.

Jeg bare smilte, og tok kaken og gikk. Mens jeg gikk fra kakebordet  jeg snudde meg og så ”ja, jeg er feit. ”

Jeg tok hint.. jeg tar hint fremdeles.
Herregud, hvor mye hint jeg tok i det siste.


Jeg ser ut feit og gammel… Det vil si jeg må kanskje satse på supermat litt mer.  

Kommentarer

  1. Kjære Tulin ikke er du fet og ikke ser du gammel ut,se deg i speilet en gang til så ser du en pen voksen dame.Klem fra Wenche.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar