Demonstrasjonene i Tyrkia

 
 

Jeg valgte å skulke trening i kveld. Jeg tok bare morgencardio med en times spinning tidlig tidlig på morgen. Jeg skulket trening fordi jeg valgte å oppdatere meg om demonstrasjonene i Tyrkia. Selv om demonstrasjonene er bekymringsverdige, har de stor betydning for Tyrkia’s framtid. Tyrkia er et sekulært land og vi vil at den skal være sånn. Religion skal være privat for hvert enkelt individ, men ikke et verktøy for å styre landet. Vi vil ikke være et land som er full av mennesker uten rettigheter.

Jeg snakket med min søster på telefon i dag. Hun fortalte at alle som bor i Tyrkia ble ETT. Det finnes ikke tyrker eller kurder, eller armener, men det finnes «vi», det finnes ikke høyreparti eller venstreparti, men det finnes bare et parti som heter « vi vil ha et sekulært land, vi vil ikke bli et land styrt av religion».   

Det pleier å være 30 eller 60 minutters demonstrasjoner. Egentlig mål er « stille demonstrasjon», men noen ganger det skjærer seg med politi. Folk blir tatt i varetekt, men de blir løslatt neste gang. Akkurat nå tørr hele Tyrkia å snakke ut. Hun sier at prostituerte og transvestittene som blir diskriminert av religiøse folk går rundt med handfull bomull og steriliseringsvann for å vaske sårene til skadede folk. Alle innbyggere åpner dørene sine til demonstrantene for vannforsyning og eventuelle toalettbehov, alle apotekene åpent og de deler gratis medisin til de som trenger, alle legene jobber dugnad for å behandle folk , eventuelt sårede demonstrantene. Det renner med folk fra nær områder, fra landsbyer. Kysten er full av båter med demonstranter. Alle som har tyrkisk flagg i handen kommer til demonstasjonsområdene.  

Alle tyrkere er ett akkurat nå. Jeg prøver å være en av dem langt, langt fra hjemmet.  Men det nærmeste  jeg kommer på demonstrasjonene akkurat nå er det å sitte foran TV med PC  og lese nyhetene. Og nærmeste jeg kan komme til Tyrkia akkurat nå er det et glass varm tyrkisk tea.

 
 

 
 

Kommentarer