Suppe med fermentert grønnsaker



Denne suppe er min barndomsmat. Vi kaller den tarhana. Jeg fant noe i Wikipedia:





Tarhana er en tradisjonell rett som er utbredt i Tyrkia og andre land i Midtøsten. Tarhana består av en blanding av grønnsaker og yoghurt som får gjære og som deretter tørkes for lagring. Grønnsakene og yoghurt eller surmelk kan lagres gjennom tarhana over lang tid uten kjøling og uten at melkeproteinet går tapt.
Tyrkisk tarhana inneholder knust hvete, yoghurt, grønnsaker (f.eks. paprika og hvitløk) og krydder (f.eks. mynte).
Den greske trahana inneholder bare hvete og surmelk.
Kypros  krydres tarhana gjerne med laurbærblad, timian og fenikkelfrø.

Den tarhanaen jeg har med meg fra Tyrkia er det fullstendig hjemmelaget. Min søster og min mor har laget den under solskinn. Altså alt økologisk oh hjemmelaget.


Ingredienser:

1 kg yoghurt
1 kilo løk
 3 tomater
750 g rød pepper Capia
750 g grønn pepper
1 stykke brød deig
4 kg hvetemel
3 ss chilisaus
3 ss tomatpuré
Salt
Svart pepper

Fremgangsmåten:

Skjær løken, paprika, og tomatene i tynne skiver. Bland alle ingrediensene og kok til vannet er absorbert. 
Avkjøl blandingen
Kok yoghurt, brøddeig, tomatsaus, salt, pepper og paprika
Tilsett mel gradvis gjøre en myk deig.
Ha deigen i større plass. Deigen kommer til å heve seg ofte. Da må du kna den i ofte i ei uke.

Nå kan du dele diegen i små bolle størrelser
Legg dem på en rein kjøkken handduk
Tørk den opp
Når små bollene tørker seg, knus de bollene  helt til de kommer til pulver størrelse.





Kilder og bilder fra:


Kommentarer