Jeg tisser rosa

tidligere ble det brukt FEC kur. Men nå brukes det EC-kur etter nasjonale retningslinjer. EC kur har blitt prøvd og brukt i USA. behandlingen gir like bra resultat so FEC kur men med mindre bivirkninger. Takk for det.
FEC: Fluorouracil, Epirubicin og Cyklofosfamid.
Men EC kuren er: Epirubicin og Cyklofosfamid.
Neste dag er det immunsprøyte. 
Kuren gis hver tredje uke. I det første uke må du ikke planlegge noe. Ingen avtaler. Denne uke skal du bruke for å overleve, å puste, å komme ut fra sengen,  å sitte på toalett OG stå opp igjen. (Denne uke tisser du rosa. Det er ikke blod.. De er bare cellegiften er rosa. )Hvis du er heldig har du trappe trinner hjemme. Du må gå opp og ned. De trappe trinnene er ekte Tøffeste i Oslo.  Hvis du vil gjøre treningen tøffere kan du  bytte blikket fra et punkt til andre punkt.
I andre uke begynner immunsprøyte å virke. det er lettere å gå, lettere  å spise, lettere  å puste. Jeg kan til og med et par små treningsøkt.
Jeg fikk veneport. Veneport er en rørsystemet som plasseres i største blodåret. Kuren sprøytes inn fra port men ikke fra blodårene rundt armene og benene. Det er fordi at man kan få smerter i leddene pga medisin og/eller man kan få små skader i små blodårene. Når jeg fikk min først veneport fikk jeg også infeksjon. Da fikk jeg intravenøs antibiotika x4 daglig. Etter vert medisinen begynte å renne i vev fra blodårene. Det er forferdelig vondt. Jeg skulle fortsette med så mange kur ... da skulle mine blodåre se ut som sil..
Veneporten ble fjernet. Jeg måtte ny veneport på venstre side. Fortsetter med antibiotika.
kroppen får bra juling med 16 antibiotika, 3-6 kvalmetabletter, og smertelindrende tabletter etter behov. Alle i samme dag.

Men det er verdt det. Om 2 år er jeg same Tulin igjen..
Cellegiften gjør at neglene vokser ikke, håret faller, lave hvite blodlegemer, økt infeksjonsfare og bla bla bla...
Men jeg er så heldig hat jeg har en trent kropp. Det gjør at jeg blir ikke så dødssyk. Jeg har fremdeles styrke for leve dagene mine.
Så det lønner seg å trene og å være trent.

Kommentarer