Balcova Thermal Spa





Balcova's plass i historien sammenfaller med samme periode  i historien av SPA i fylket. Denne datoen tilsvarer 1200 f.Kl. ” Iliada og Odesia’”s dikter Homeros har bodd i område i 8. århundre. Agamemmon og Menalaos forteller i "Iliada fotelling" at Trojanske soldater fikk behandling/helberedelse til sårene en medisink plante og thermal vann. Dette vannet er samme vann som jeg bader Balchova spa. I dag dette thermal vannet blir brukt til alle type revmatiske sykdommer, psoriasis, og nyre problemer.




Hotellet som thermal vann blir brukt er Ilica elv, dede fjell, og sjøen. Selv om hotellet er 500 m til E6, ser hotellet ut som  gjemt i skogen. Det finnes små kaffeer og butikker i gaten ut av hotell og spa senteret , store kjøpe sentre og kaffeer  gjennom E6 ca 1 km fra senteret. det går busser i hver  5 minutter til byens første  sentrum.  

Spa: Her snakker om spa.  Det er stor forksjell mellom spa forståelse i Norge og i Tyrkia, også i balkan landene. Spaene i Tyrkia og i balkan landene gir fremdeles samme tilbudet som spaene i 1200 f. Kr. I følge tyrkisk betydning spa er: SPA skal kunne tilby vann behandling til kundene. Altså dette kan være thermal vann. Spa senteret består av flere individuell basseng med undervann massasje, kald vann og varmt vann basseng, jacuzzi, tyrkisk bad, dampbad, massasje avdeling med  utdannede massører.

Det finnes også en annen spa avdeling i alle  spaer i Tyrkia. "Skjønnhetssal". Det er en bi-avdeling som ble populær i de sist årene.  Man kan få alle type skjønnhetstilbud som ansikt, hår , negle behandling, make up avdleling, hud behandling osv. Dette avdeling ligger altså under skjønnhetssal.

 Jeg elsker å spise ost i Balcova. Jeg finner flere  sorter ost i frokost bord. Spesielt  en ost er min favorit.  Osten lages av  kumelk og smaker som parmesan ost.
Men frokost kafeen er en  blandet vann som ligner ikke kaffe… jeg må kjøpe meg pressekanne. Akutt.


Kommentarer

Legg inn en kommentar