Den mektige byen Efesos




Besøk av  Efesos. Den store byen. Dette er min 5 besøk til Efesos. Jeg blir aldri trett av den by. Jeg lærer nye ting hver gang jeg er her. Denne vane er arv fra min far. Han var veldig opptatt av å vise oss steinen kraft og historie. Jeg prøver å gi den arven til mine barn. Stein er ikke bare stein. De kan bli et hus til noen, en by til folk, de kan være med å bygge en kongedomme. De er en del av  menneskets historie. Tenk at første mennesker ble mett i magen med hjelp av stein. Når vi er på ferie vi besøker gamle steinene og jeg  altid bruker masse penger å se dem, for å kjøpe dem. Jeg kjøpte 11 forksjellige stein/mineraler denne gang. Jeg blir alltid stoppet i innsjekking i flyplassen. Mine bagasjer blir alltid åpnes for å se hva de er for noe. Og de er mineraler. Alltid!

Efesos ligger i nærheten av Seljuk. Det er 6 km fra Egehavet. Det tar en time med taxi fra Izmir. Vi har leid en liten dolmus til 350 lira (det er ca 1000 kr). Veldig bra pris for 7 personer, prisen inkludert sjåfør og bensin. Ellers det finnes busser til Izmir-Selcuk-izmir.
Selveste Nike, Artemis, St johannes kirken, den hellige Maria’s  kirken ligger i Efesos.  Eller som vi kaller det ”Meryem ana= mama Maria”.

Efesos var hovedstaden for 500 anatoliske byer i romerske perioden. Det var i den tiden Homer skrev sine udødelige skrifter og det var i den tiden  den Hellige Johannes levde. Blant de 250000 menneskene som bodde i byen, fant de dyktigste håndverkerne og de rikeste  kjøpsmennene.  Til ære for Artemis ble det holdt store, lystige fester i løpet av april måned i store teateret. Det store Artemis tempelet i Efesos var et av antikkens syv underverker.
Efesos ble oppdaget ca 100 år siden og fremdeles byen restoreres. Det er mye å restorere  igjen.

DEN STORE ARTHEMIS TEMPELET


Efesos var viktigste møte sted for øst og vest. Det var også der veiene mellom Miletus og Iona møttes. Derfor byen xtra viktig for utvikling for idrett, handel og kulturlivet. Byene var  tidlige preget av religion og velorganiserte politikk. Alle byene var selvstyrte. Ifølge funnene komme byen fra år 2000 F.Kr.




Man må kunne lese en hel bok for å forstå Efesus før man besøker byen og bruke en hel dag for å se alt det som kan sees i dag. Vi har tatt ca 100 bilder men bare noen av dem kan jeg skrive om.
Nike, seier gudinnen
Her ser vi et relieff av den seiergudinnen Nike og alle som prøver å bli Nike. Nike holder en laurbærblad-krans, seiersymbolet i sin venstre hand, og en hvete stengel i sin høyre hand, dette er fra den romerke perioden og ble funnet i ruinene på Domitians plass.

Seier gudinnen NIKE og fremtidens Nike're, og Trond med sin Nike Sko. Leonora med Nike veske og Nike skoene sine. Det var bare jeg som ikke hadde Nike sko denne dagen.
Celsusbiblioteket 
C. Julius fikk bygget dette biblioteket for sin far generalguvernørene C. Celsus, statsholder i Asia i år 135 e. kr. Det er 9 trapper opp til salongen og stod 4 statuer som symboliserte rettferdighet, dyd, mot, styrke. Celsus grav er i bakkant. Etter trappe  er det 15 meter lang, trang korridor. Der kan du se en sarkofag av hvit marmor. Sarkofag er pyntet med slanger, Nike, Medusa, Eros.


celsus biblioteket





utgang døren til bibliotek

Odeon den lille teateret

Dette ble bygget av Vedius Antonius og hanskone i 2 århundre e kr. Det er plass til 1500 personer. Det har 22 trapper inngang er begge side av scenen



vi så en flaggermus midt på dagen.



Det ble mye å skrive. jeg  må gjøre ferdig resten senere.







Kommentarer