Ettermiddagstur til Konak Meydani

Konak Meydani eller Konak Square er hjertett av Izmir og den ble kalt etter Osmanske regjering. Det er en bredtgata i havnebyen Izmir. I Square kan vi se moskee og saat kulesi eller clock tower som er Izmir's symbol. Det er  25 m langt marmor bygning tegnet av franske arkitekten Raymond Charles Pere. Dette sen-osmanske monumentet ble bygd i 1901 av anledning 25 årsjubileet for Sultan Abdul Hamid 2 tiltredelse til tronen. Klokken selv var en gave fra Tyske keiseren Wiliam 2. Ved siden av saat kulese står Yali cami ( Konak moskee) som dateres fra 1748. Fasaden på den 8 kantete moskeen er dekket av vakre Kutya filiser.
YALI CAMI

SAAT KULESI



KIZLAR AGASI:

Kizlar agasi er en del avgammel moskee bygning. på bilde ser vi en undervie bazaar som sleger handmade utstyr.  sjoler, hodet tørklet, gull, sølv, sølv, sølv osv..
Viktig:  Ta bare penge med deg men ikke mannen. Det er så mye ting å handle. Mennene pleier å ikke  tåle. De kan ha puste problemer.

uf .. det var så mye å handle. men vi måtte ha en liten  cay  pause.




Dette er baklava og tyrkisk cay. Det er viktig å drikke tea i glasset men ikke i porselen.Det gir best smak i tynn glass. Jeg liker å smake tea som tea, uten sukker, melk eler sitron.
Den andre er baklava. Det er en dessert fra Osmamli rike. Det er kalori bomb de lux. Men jeg spiser den en gang i året. Derfor til og med jeg kan spise den.
Jeg kommer til å skrive oppskiften  når jeg lærer meg  å bruke andre blogsidene mine.




Kommentarer