Akutt nakke smerter

Jeg våknet med svær muskelknute på venstre side av nakken. Vi kaller det m. trapezius og m. SKM. Ikke mulig å bevege seg. Jeg ikke på jobb med  stiv nakke og tapet meg.  Knesiotape er veldig bra behandlingsmiddel. Jeg hadde veldig lyst å gå hjem egentlig fordi jeg hadde strålinger på armen. I stedet for å syte og gå gjem ble jeg på jobb. Jeg hadde arrangert mini bordtennis turnering. Jeg kunne ikke takke farvel og forlata turnering.  Det var 14 deltakere på turnering.  Kjempe spennende var det.

Jeg kom hjem og kjøpte meg Daniels varmende muskler og ledd gel. Det er en herlig krem. Jeg brukte den faktisk også på pasient behandling tidligere. Kremen brenner akkurat smerte punktet intens. Musklene ble kjempe varm. Det er  chili i kremen.

Etter at jeg slappet av (seriøse! jeg slappet av) begynte jeg  å bevege nakken min, kunne bøye frem og tilbake, og rotere. Jeg har fremdeles lite side bøyning men jeg kan overleve det. Jeg klarer i vert fall å bære hodet mitt.

Da tok jeg manualene og  trente litt: alt tok jeg 5 x 6. grunnen til det jeg  trente for behandlingseffekt ikke for styrke effekt. Jeg sluttet øvelsen akkurat smerten begynte å komme tilbake. Alt må være innen smerte grense.

-          side hev

-          front hev

-          anvendt bryst

-          skulderpress

-          biceps


I morgen skal jeg  gjøre yoga og stå på hodet. Jeg pleier å stå på hodet i subakutt fasen av nakke smerter. Jeg bær mye vekt på nakken men gjør traksjon samtidig. Jeg personlig  får stor hjelp.

Selvfølgelig  hvis jeg vet at det er ikke  betennelse gjør jeg disse tingene. Hvis det var betennelse hadde jeg brukt medisin.

Men akkurat nå er det umulig for meg å bruke medisin. Jeg må bruke alle fysioterapi metodene.

Hvis jeg vet at fysioterapi ikke fungerer for nakken min, kan jeg vurdere gå til kiropraktør. Men første fremst behandler jeg meg selv med fysioterapi.
Dette er trapezisus muskel. Vi kaller det 3-kant muskel. Man kan  få store låsninger i øverste delen pga stress, overbelastning eller noe andre grunner. De som har sterk i øverste delen som vi ser på bildet, og dessverre svak i nederste delen som vi ser på bildet kan de få stikkende muskel smerter. Dette muskel man må ta være på
Trigger punktene eller smerte punktene som jeg fikk idag.

Denne muskel som henger ned fra bakøre og nedover er det m. sterno cleideo mastoideus. Muskelen alene roterer hodet motsatt side og bøyes til samme side som muskel.
Begge side m. sterno cleideo mastoideus flekterer hodet fremover.
Smerte på de musklene kan stråle på hodet, hals, ansikt.. Mange kan blande dette med migren. Men egentlig det har ingenting å gjør med migren.

Dette er knsiotape. Effektift behandlindmetode. Det er flere måter å tape aktuelle område på. Viktig å gå hjelp fra fysioterapeut men ikke tape selv.

Her er det eksempler til flere forskjellige behandlingsområder.


Her er den kremen jeg brukte for musklene mine.

Avslutning med
- side hev
- front hev
-  anvendt bryst
- skulderpress
- biceps

Kommentarer