Inntak av energi-Uttak av energi= Balanse

Jeg er opptatt med sunt kosthold, trening og sunt mentalitet. Jeg er opptatt med også norges smør krise. Smørkrise har aldri irritert meg sånn som igår. Jeg leste på aftenposten side 2:” Ica Norge har mottatt en ny bekymringsmelding fra Tine. Tine er ikke sikker om de greier å levere nok mengde fløte i nærmeste fremtid. ”

Jeg synes dette er absurd!.

Avisene skriver ikke andre ting enn lavkarbo dietter, lavkarbo er bullskitt, steinalder er best, nei unnskyld Norge vi har ombestemt. Herved er lavkarbo er beste diett som finnes. Rett ved siden av lavkarbo diett nyheter kan du lese feiteste julekake oppskriftene. Neste dag kan du lese at blodtype diett er beste diett som du kan slanke deg med. Man må slanke seg i evighet.
Nordmenn er flink til å lese avis. Selvfølgelig blir de påvirket av nyetene om kosthold. Det er fordi enten vi vil gjerne spise sunneste matretter, eller vi vil gi sunneste matretter barna våre, eller vi er desperat for å gå ned i vekt. Vi har alle kommet på det punktet. Vi har ikke likt av en del av vå kroppsdeler, vi fant idealer fra TV osv. Noen vil se ut som Rambo andre vil se ut som Lady Gaga. Når vi leser lavkarbo inn lavkarbo ut i avisene, bøkene, ukebladene, mat programmene på TV blir vi påvirket av det og blir vi usikkert. Uten å tenke på konsekvensene.


Mennesker har alltid lyst å slanke seg. I 60 -70 tallsgenereasjon brukte hasjkake i måltidene. 80-90 tallsgenerasjon brukte salat blader og agurk. 2000 års generasjon var opptatt med blodtype diett, oste diett, makaroni diett, Roede diett, midt i 2010 kom slanke pulverne og tablettene. Spis den ufyselige suppe 3 ganger om dagen går du ned. Eller rens kroppen din med 8 tabletter om dagen går du ned. (også kritiserer de hvert år muslimene fordi de faster) Drikk kaffe! Ikke fordi at du skulle kose deg men du skulle jo gå ned i vekt. Drikk tea for å rensekroppen din.

Er det kropp eller statens søppel senter vi snakker om? Er vi virkelig så skitten at vi må rense inn og ut kontinuerly.
Nei! FORDI DU FORTJENER DET!



Første dagen av mitt ernæringskonsulent utdanning kom jeg hjem. Det var i 2008. Jeg åpnet kjøleskapet , min samboer hadde nettopp fult skapet med mat og frykt. Men likevel jeg fant ingenting å spise. Jeg var så lei meg at vi hadde all den søppelen i skapet. Hvordan i all verden hadde jeg klart å gi  usunt mat til min familie? For en mor var jeg! Jeg hadde fylt meg selv med skyld følelse fra topp til tå. Det er fordi at i allerede første dagen av utdanning  hadde vi  lært alkymien å leve ung, tynn, rein i evighet. Vi hadde også lørt om hvilket usunt potet, gullrot eller dressing jeg måtte spise for å få meg aterosklerosis, fibromyalgi, ødelagte bldoåre. Utdanningen tok sin tid, mine frustrasjoner var som Victoria fall. Etter lange frustrerte diskusjoner hjemme med min samboer hadde vi avgjort at vi skulle ikke snakke et ord om CHO, lavkarbo, sunt mat, slankin osv. Fordi vi hadde to barn og de skulle ikke bli påvirket av de samtalene. Fordi igjen disse samtaler kan invitere ungdom til spise forstyrelser.

Jeg er fullført utdanning, jeg lært meg uerstattelige informasjoner. Jeg lærte meg også at jeg må være logisk, jeg kan ikke bli påvirkes av alt det jeg hører.

Jeg husker en ting fra biologi klassen i skolen i barneskolen:

Inntak av energi- uttak av energi= Balanse

Dette har alle som har gått på skolen lærte seg. Men vi glemte det fullstendig. I stedet for det tenker vi sånn

-         spis 5 epler om dagen: gå ned 20 kg i vekt

-         ikke spis potet: gå ned i 15 kg i vekt

-         nei, kos deg spis kake: gå ned i 10 kg i vekt

-         spis pulver halvt år; garantert lady gaga kropp

-         drikk proteiner, får du store biceps og lår muskler

Men virkeligheten kan være så enkelt:

Inntak av energi- uttak av energy= balanse

Det vil si: så mye energi spiser du, må du bevege deg så mye for å bruke energien. Alt må bli i balanse. Trening er viktigste for å gå ned i vekt

Jeg kjenner folk som de betaler 1300 kroner hver time for å ligge på benk og for å bli slanket av bailine elektrodene

Jeg kjenner folk betaler 700 kr hver time for å bli slanket av slanke massasje

Jeg kjenner folk spiser oste skive-smør-kaviar for å slanke seg

Jeg kjenner folk spiser bacon 4 måltider om dagen.



Nei nei nei.. Inntak av energi- uttak av energy= balanse

Alle metoden kan være sunt og behjelpelig for en stund med på langsikt er det virkelig så sunt?. Tren menneske tren!

Jeg leste i en av de ”mat og helse” magasinet: Kroppen har behov for en mengde fett, proteiner og cho. Alt det man spiser over metthet grense omdanner seg til fett i kroppen. Det vil si du kan spise spagetti bolognes i flere porsjon tallerken, kroppen bruker det den mengden kroppen trenger av den bolognes, resten forandres til fett,

Hvis du spiser bare biff som følge av dukan dietten: kroppen bruker den proteinen som trenger , og resten forandres til fett.

Hvis du drikker fløte for å slanke deg: kroppen bruker den mengde fett som kroppen trenger, resten forandres til fett.

Når jeg trener styrke trening eller intervaller bruker jeg som regel først CHO depoene, jeg tømmer dem og begynner å forbrenne fett. Om jeg spiser banana eller noe annet raske CHO fyller jeg de CHO depoene mine

Dette gjelder akkurat det samme for Fett og protein. Hvis du spiser så mye fett må du forbrenne den over mengde fett for å gå ned i vekt. Når du tømmer de energy depoene av kroppen kan du ta inn ny fett igjen. Ellers overmengde fett kan gi deg en sliten lever. Husk det! Man behover ikke være alkoholik for å få fettlever.

Tenk på dukan dietten: protein diett: kjempe bra! Du kan bli så tynn som Hertuginnen i England og hennes søster Pipa. Men du må også ta konsekvensene av overmengde protein spising. Det kan gå ut over nyrene dine

Hvorfor sliter vi både kroppen med spise seg over? hvorfor skal vi stresse oss med hva skal jeg spise nå?

Jeg liker å spise, jeg liker å lage mat. Beste jeg vet! Jeg har utrolig mengde med matbøker hjemme. Jeg så i går 3 nye bøker om sushi, italiensk, og fransk kjøkken i Ark i Amfisenter. Jeg er nødt til å kjøpe dem. Jeg må bare ha dem. Jeg må lage sushi snart.

Jeg liker å reise, jeg liker å spise lokale maten der jeg er. Dette er en del av opplevelsen. Hvis jeg ikke kan smake lokale maten fordi at det er ikke en del av dukan dietten eller null karbo dietten hva er vitsen med å reise?

Hvis jeg ikke kan lage mat hjemme med min familie, hva er vitsen med å leve?

Hvis jeg ikke kan smake kaken min datter gjør? Er det mulig å si nei til noe sånn?

Jeg er ikke redd for å forkalkning, eller gallestein eller fettlever pga maten. jeg er ikke redd av å få hjerneinfarkt av usunt mat det jeg spiser.
Fordi jeg trener!


FRISK LEVER


EN SYK LEVER

GALLESTEIN



Kommentarer

  1. hei Tulin :-) jeg trener ikke, som du kanskje vet. Men jeg husker godt vordan det var. Når jeg trente, for ca 20 år siden.. Det var virkelig godt! Ikke spiser jeg for å slanke meg heller. Men nå går jeg mer enn før. Og den ene turen jeg tar hver dag er jeg avhengig av. Kanskje jeg får begynne å trene mer når sønnen min blir mer uavhengig av meg.. For kroppen skal jeg leve med resten av livet. Hyggelig å lese bloggen din :)
    Klem fra Linda

    SvarSlett

Legg inn en kommentar