JEG SPISTE IS SOM CESAR


Jeg spiste is som Cesar. Hmmmm! Ikke verst!.
Vi var på kort tur i Håkvik. Vi hadde noe brøDskive og nype tea med oss. Det liker vi.... nype teaen. Snøen minte meg min barndomis. Jeg måtte spise den akkurat som vi gjorde når vi bodde i Antalya da var jeg 6-7 år gammel. Min mor tok meg om min bror til bazaar.

bazaar som vi kaller "pazar yeri"
Vi pleide handle engang  i uka. Det er dyrt å handle flere ganger i uke samme som vi gjør i Norge. Når det var pazar fikk vi lov å kjøpe noe godt. Da valgte vi is... men ikke iskrem. Hvis du ser Antalya på kart kan du se store fjeller som parallell til havet. De heter ""toros " fjellet. Det er 1600 m høy og det er ski senter på toppen. Det er  helt mulig å kjøre slalom på toppen i vinter.
SAKLIKENT SKISENTER PÅ TOPPEN AV TOROS FJELLENE I ANTALYA TYRKIA.
JA, DU LESTE SANT. ANTALYA OG SNØ ....

De som jobbet i bazaaren hetnet de isblokker ned til byen. Vi kunne kjøpe knuste is i glass og sirup eller honning eller saft på toppen av isen.
På lørdag på fjellturen gjorde jeg akkurat det samme. Jeg spiste is som jeg var liten og jeg spiste is seom Cesar. Ja, det er sant. Egengtlig alderen til is er eldre enn Cesar. Når Cesar og Kleopatra skulle kose seg med is, måte slavene hente isblokker fra fjellene og knuse det til dem.

Dette bilde hentet jeg fra internett.

Kommentarer