Helgetur

Torsdag 21 juni kom vi til hotellet Balcova Thermal. Vi har vært her MANGE ganger før. Jeg har jobbet som fysioterapeut i behandlingssenter og traff min samboer her. Vi pleier å komme hit hvert år. Dette året er også en av dem.

Vi har en velkomst rutine. Min samboer kommer hit for 4 uker. Vi kommer hit de siste 2 ukene. En av de rutinene er å komme til Balcova uten tyrkiske penger for å betale taxi sjåføren. Vi må ringe Trond og gi beskjed til ham at vi kommer. Ikke fordi han skal juble men fordi han må betale regningen.

Vi innsjekker oss med masse kyss og klem fra resepsjonspersonalet. Jeg kjenner dem fra da jeg jobbet her og alle de andre gangene vi har vært her, og de kjenner oss. Mine barn har det kjempebra her, og de er trygge. Det er vi alle.

Det er på tide å kjøle seg ned etter en lang reise. Vi hopper i bassenget i store badelandet ved hotellet. Mens vi bader planlegger vi helgeferien. Balcova Thermal er ikke nær stranda så man må ta buss til strand. Det tar ca 1 time. Man kan velge å dra til Ilica, Cesme, Kusadasi, Foca, eller noen andre plasser. Vi hadde bestemt oss for å dra til Canakkale. Bente ville se den trojanske hest. Den orginale som grekerne bygde for å ta Troja. Hun er helt hekta på de greiene der. Hele min familien skulle bli med. Totalt 10 personer.

Så spørsmål var om skal vi klare å komme fram til Trojanske Hest? Jeg spurte det meg selv fordi min samboer har funnet ut at det tar 5 timer til å kjøre til Çanakkale. Han var ikke helt villig til å sitte i bussen så lenge. Jeg ble litt lei meg for det. Men min familie sa akkurat det samme: må vi dra til Çanakkale ? det tar innmari lang tid å kjøre dit. Det er så lang og varmt å sitte i bussen. Vi skulle bo på et hotell men min familie har ordnet at vi skulle besøke min søsken barn som jeg hadde ikke sett på 23 år. Vi skulle reise dit men hvor mange timer skulle vi sitte i bussen? jeg viste ikke… Dette irriterte Bente. Hun ville ikke dra til Tyrkia i sommer, men til Athen for å oppleve mer. Ikke som en sydentur, men «kunstreise». Er det noe hun virkelig har interesse for er det gresk og norrøn mytologi. Og kristen historie. Hun dør etter å dra til Roma i høst for å sjekke St.Peterskirken og Vatikanen og alt det der. Men når hun fikk vite at den trojanske hesten var i Tyrkia ville hun heller dit. Så det ble en skuffelse å høre at vi kanskje ikke kunne se den alikevell.

He he… det tok 5,5 time med pause. Atmospheren i bussen var hot..imellom min eldste søster danset og synget i bussen. Hun er litt rampete fra fødselen. bente måtte spørre "mamma, hvor gammel er hun egentlig?".

Vi kom fram til Gure i Akcay. Det er en veldig populær ferie plass. Mange tyrkere har feriehus i Akcay.

Nå kommer spørsmål 2: har de aircondition? Jeg viste ikke, jeg kunne heller ikke spørre om de hadde air condition. Bente og Trond maset sånn om dette hele tiden.

Etter at vi ga til oss mange tradisjonelle velkomst kyss og klem MÅTTE vi bade i sjøen for å kjøle oss ned.
 
For en nydelig kveld. Bading under måneskinn…

De har i vært fall en fin hage med massevis av roser og lavendel. De har også myggnetting for at insektene ikke skal komme inn i huset. Det betyr at jeg kommer til å sove uten å bli redd i natt.


Planleggingen av helgen:

Planen var å overnatte hos mitt søskenbarn og reise sammen med dem til Canakkale i morgen. Brilliant plann.

Men det ble ikke sånn.Mitt søskenbarn spurte om «vi var nødt til å reise til canakkale ? vi kunne være i Akcay hele helgen?» spurte min samboer samtidig om vi kunne være her hele helgen i stedet for å reise til Canakkale. Han syntes det var så fint plass.

Da var det bestemt. Vi ble igjen i Akcay… Dette gjorde Bente kjempe irritert selv om hun ikke sa noe til oss. Jeg og min samboer viste at dette var hennes største ønske i sommer, men sånn ble det bare. Unnskyld Bente, vi lover deg at vi skal til Roma i høst og vi skal til Athen en gang! VI LOVER

Så…. Hva er planen for neste dag?

Min søskenbarn anbefalte å reise til Kazdaglari (=and fjellene). De er store fjeller, vi kunne lage piknikk i en plass som heter «Hasan boguldu». Det betyr Hasan druknet. For Hasan druknet virkelig der.

Hvordan? Det vil jeg ikke snakke om. Gidder ikke.

Jeg var spent for neste dag. Min norske familie skulle oppleve en ekte tyrkisk piknik. Tyrkiske pikniker er litt annerledes enn norske pikniker med brødskive med brunost, brødskive med speke pølse og en termos med kaffe. .

Når det ble bestemt at vi skulle dit på tur begynte min søskenbarn å forberede seg med maten. På fredagskvelden.

Menyen besto av deilig salat og megagod grillmat.

Da sier vi god natt.



Lørdag: dagen begynte med bade avtale kl. 07.00. jeg våknet kl.0700 men ingen andre var våken. Da måtte jeg jobbe i hagen litt mellom rosene og lavendel buskene. jeg var stor fornøyd med morgenssatart.

Mitt søsken barn stod opp for å fortsette å ordne piknikk kurven. Min søster måtte hjelpe henne. Trond og resten kunne ikke fantasere i dypeste verden om hvor mye mat en tyrkiske dame kunne stappe inn i en kurv. Ikke i en sjanse i have.

Kommentarer