Spire som supermat

Linse

Karse i eggekartong

Gule erter
Det er mange grønnsaker man kan spire.
Alfaalfa
 
 

Jeg har begynte å spire frøer igjen. Jeg elsker å se dem vokser. Jeg har spiret alfa alfa. Karse, grønne linser, gule erter. Jeg kommer til å spire mer og mer.
i dag fortalte jeg om det til min nabo. Hun sa at hun hadde lest på et eller annet plass at alfalafa spire er ikke helt ok for mennesker.

Fillern!
Jeg trodde jeg gjør riktig.

Jeg måtte finne ut mer om alfaalfa spire og planten….eller jeg kalte det ugress. Inntil nå! I Tyrkia kalles det «Yonca» men ingen spiser den. Det er bare høner og sauer spiser den. Men akkurat i dag leste jeg på nett at faktisk alfaalfa kan lage magetrouble til sauene. Men alfa alfa spire , ikke alfa alfa ugress…Eller som jeg fikk forklaring fra naboen min : Forskninger viser at alfalfaspirer hemmerimmunsystemet og bidra til inflammatorisk artritt og lupus. Alfalfa frø inneholder en aminosyre som heter canavanine som kan være giftig for mennesker og dyr når det tas i mengde (Canavanineer ikke funnet i modne alfalfa planter, det er tydeligvis metaboliseres i vekst). "SallyFallon, nærende Traditions, Pg 113.


 

Alfa alfa har høyprotein verdi og er lettfordøyelig fiber. Hester, sauer, geiter kan spise den, men mennesker kan spise spirer i salater og smørbrød.

Tørket alfaalfa blader kan brukes som tea. ( jeg har aldri brukt før.)

Alfalfa er høy i protein,kalsium, vitaminer i B-gruppen, vitamin C, vitamin D, vitamin E og vitaminK
Den soltørkede høy av alfalfa (også kjent som Lucerne) har blitt funnet å være en kilde for vitamin D, D2 pg D3.
 

Kommentarer