Midtnattsol marathon

Jeg meldte meg på midtnattsolmarathon: jeg skal løpe halv marathon. Jeg kommer til å overleve den men ikke vinne. Jeg er såpass liten i høyden og har eksplosive muskler at 21 km skal bli mandomsprove for meg.
 
 
Våre muskler har forksjellige egenskaper  ,fordi  våre muskler har forskjellige fibertyper.
Fysiologien har delt fibrene til 3:

  • type I-fibrer
  • typeIIA-fibrer
  • type IIB-fibrer

Type I trekker seg langsomt sammen, er ikke særlig sterke, men til gjengjeld svært utholdende.
Type IIB-fibrene er både raske og sterke, men lite utholdende.
Type IIA-fibrene har litt av type IIB-fibrenes hurtighet og styrke, og er dessuten relativt utholdende.
Kilde: http://www.daria.no/skole/?tekst=964

Jeg har type II Bfiber gruppe derfor er det feil valg av meg å jogge lang. Men jeg har så lyst.
Jeg  trente mye raske utholdenhet i vinter, men nå er det på tide at jeg jogger for kangsom utholdenhet.
Igår var jeg ute på trening. Begytnte med friidretts hjelpeøvelser for å lette joggingen. Men det føltes veldig tungt å jogge, kom å melkesyre nivå med en gang. Det tok dobbelt langtid å komme over melkesyre terskelen.
Jeg gjentok samme trening idag i ankenes skiakken. Men det blir ikke trening på fredag.

http://www.msm.no/midnight-sun-marathon.9866.no.html


 
 

Kommentarer