Raske og langsomme proteiner



For meg er det veldig viktig å vite  hva jeg må velge hvilken mat jeg velger før og etter trening ogikke minst resten av dagen. Jeg må kunne justere kostholdet mitt etter daglig aktivitetene mine.

 
Vi deler karbohydrater:
Raske CHO
Langsomme CHO
 
Fett:
Umettet fett
Flerumettet fett
Mettet fett
 
Proteiner:
Raske proteiner som tas inn med en gang
Langsomme proteiner tas inn langsommere.
 
Forskjellen er raske og langsomme proteinenes gastrisk tømmingshastighet. De proteinene påvirker mageslimhinnen annerledes. Langsomme karbohydrater blir klumpete i magesekken og fordøyes langsommere og det blir tregere økning i aminosyre konsentrasjon i blodet.
 
 Proteiner før og etter trening:

Protein inntak er viktig etter trening. Da tenker man automatisk at man skal ha myse protein som etter mat trening og langsomme protein senere i løpet av dagen. Men forskningene viser at myse protein hemmer uttømming av kasein som er langsomme protein.

Det har blitt gjort en forskning mellom overvektige politi arbeidere. Gruppe 1fikk myseproteiner og trente styrketrening. Gruppe 2 spiste kasein protein og trente styrketrening. Som resultat de som spiste mere kasein fikk mere utbytte av styrke trening og de hadde større fett tab.

 

Hva anbefales i forhold til trening?

Myse protein før trening.

kassein proteiner etter trening

 

Hvis du bruker proteinpulver: det kan være greit å blande myse proteinet med vann i stedet for melk. Fordi at 80 % av melk er kasein, 20% av melk er myse. Melk passer best som etter treningsdrikk.


neste gang mat forslag som har raske og langsomme proteiner


Kilde:








 

 


Kommentarer