Treningsidiotens dykkekarier


Har noen aldri spurt deg om du kan brette opp sitte musklene?


Spørsmålet ble stilt meg slik: kan du brette opp rumpeballene?

Que?

Jeg ble helt overrasket. Sjokk… det var fullstendig sjokk. Et uventet spørsmål. Jeg hadde aldri trodd at mitt liv skulle være stand til å høre en sånn setning.   

Jeg som trener og trener, tar utfall etter utfall, knebøy etter knebøy… jeg trodde jeg hadde stålkontroll på bak-musklene mine.  Jeg er praktisk talt knust. Jeg begynte å lage ny treningsprogram til meg for å få muskler som ikke kan bretttes.

Med en knust hjerte startet jeg og mine 2 døtre på  "reisen til sommerferie" . Vi reiste først fra Narvik til Oslo , ventet 8 timer, og reiste fra Oslo til Izmir.

Hva gjør man i Gardermoen flyplass med 2 døtre en på 18  en på 7 .. begge er like PMS. Pluss jeg som like PMS som de to totalt?
-          Sutrer,

-          Kjefter og smeller,

-          Bruker halve ferielønnen til kaffe og iskrem

-          Prøver å roe seg,

-          Får skrubbsår i baken av å sitte

-          Går på trapper opp –ned ; opp-ned.. flere ganger. ( vi burde reist til byen.. etterpå klok!)

-          Stirrer folk som tar selfie  med trutmunn og Starbucks kaffe i handen og sender bildene sine til facebook og instagram. ( det er så teit)

-          Forbanner flere ganger at min instagram og facebook fungerer ikke når jeg går ut av huset mitt nesten.

-         Dreper gamle mennene med blikket mitt som stirrer på min datter og sikler.

-          Kjøper ny kaffe og prøver å ikke høre Leonora’s desperate bønn om ny sjokolade is

-          Ny trappeløp i Gardermoen. Denne gang for å roe nervene mine ned pga barna..

-          Går gjennom alles klær og kritisere dem uten å se på min egen klesstil

-          Forsker i butikkene om det finnes mat som kan ikke gir meg bilringer. Neppe! Spiser fruktyoghurt og peanøtter og går på trapper igjen..

-          Planlegger å gå med »utfal» gjennom hele Gardermoen men feiger

-          Treffer min beste venninne i Gardermoen og oppdatere hverandre om siste sladringene i et pust

-          Ny kaffe

-          Nå må du gi deg.. Sjekk inn!

Taxfree:


Har du noen gang lagt merke til at egentlig texfree og harritur er det samme. Det eneste forskjellen mellom de to er at de selger ikke billig bacon i tax-free i Gardermoen . Jeg er overbevist om at  hvis de hadde solgt billig bacon i Gardermoen hadde folk kjøpt  bacon med seg til syden.

Hvor mange parfyme kan man bruke i samme periode: 1eller 5?

Fordi du fortjener det ?
Eller
Fordi det er billig?

Minst 70% av de som er i utenlandsreiser avdeling reiser de til syden. Det vil si at alkohol er billig i syden. Hvis du hadde vært smart og kjøpt all inclusive reise hadde du fått alkohol på frokost, lunch, middag, kveldsmat, nattemat, bønnemat, og  kunne du  badet i alkohol. Derfor er det dumt og bortkastet tid og penger å  kjøpe alkohol i taxfree i flyplassen og ta med seg til syden. Du sparer ikke. Jeg lover deg!

Jeg vil komme frem til Izmir nå.. Jeg alltid lurte på hva er best  og hva er det jeg ser frem til :  å reise eller å komme frem.?

 I dag vil helst reise. Gleder meg til å sitte på fly.. fordi jeg MÅ lese fifty shade boken min.

FERIELITERATUR:


Jeg fikk flere ganger forslag fra en kollega om jeg skulle lese Fifty Shade of Grey…ja ha?
 Må jeg ? HVORFOR DET? Hva vet du egentlig om meg at du foreslår meg fifty shades bøkene?             
Jeg utsatt å kjøpe bøkene flere måneder fordi at bøkene kostet mer enn 300 kr .. hver av dem.  900 kroner til bøker jeg er skeptisk til? 

Men en vakker dag rett før vi skulle reise på ferie fant jeg bøkene til 50 kroner. Jeg kjøpte nummer 1 men ikke 2, og 3. Grunnen til det er at jeg liker ikke å lese bøker mens jeg er på ferie. Jeg er ikke sånn som de som ligger på solseng og leser 5 bøker i 2 dager.  Jeg liker å bevege meg! PUNKTUM!.

Men det ble ikke sånn. Jeg begynte å lese den i fly…

OH MY GUD! DET DEER ER BOK ALTSÅ…

 200 sider innen 5,5 timer. Jeg satt mitt i mellom Leonora og en mann som var såååå interessert i bøken min. Herregud Mann, må du virkelig tyv-lese min bok? Les din egen krigsbok som du holder på med. !! du er alt for gammel for å lese min bok!
På høyre side er det Leonora begynt å se boken min… HØYTTTTT!
Jissesss.. for en interesse…
Jeg tok spyposen og la de på siden jeg ikke leste. Måtte skjerme boken min fra inntrengere. Å sitte i mellom-sete i fly er det ikke riktigste valg hvis du planlegger å lese « fifty shade»  book.
IKKE GJØR SAMME TABBE!
Jeg begynner å kjenner meg varm. Lander vi?

Etter leonora’s ønske byttet jeg mitt plass til vinduskanten. nå kan jeg konsentrere meg litt mer til literaturen min.

Ufff.. jeg må legge boken fra meg. Vi har landet. flyet begynte å bli tomt for folk. Leonora maser meg for å komme ut av fly… snart er det bare jeg , boken min og et masete barn i flyet.

Fremme:

Vi er på hotellet. Nydelig hotell med treningssenter, basseng, svær hage som flere gartnere jobber døgne rundt, nydelig mat. Alt er fint.
Jeg må trene i dag etter sitte marathon i Gardermoen flyplassen.
 

Instruktøren hilste på meg. Jeg ba ham å måle min BMI med en magisk maskin som de har …
oh ye, oh  ye , oh ye…
jeg har en kroppsalder som 30…
oh ye, oh ye, oh ye..

Jeg gledet meg å fortsette på treningen.  Takk til magiske maskin som gir det riktige svaret til en desperat dame..

IKKE FORSTYR MEG!

KROPPEN MIN ER 30 ÅR GAMMEL.

LIKSOM!

Men nå er jeg ferdig med en herlig treningsøkt, nå er det på tide med book.

Hsssjj nå… jeg leser 





Kl. 18.0 Vi reiser til Ayvalik med min familie. Vi skal liksom dykke.
solnedgang i Ayvalik er veldig vakker
Nabohuset til hotellet.. de hadde ergometersykkel i hagen.
Smart!
Jeg skal utforske mine dykkeferdigheter.
Pust dyp Tulin. Pust dyp!

Charles angels

ingen av dem er meg.

ja, det var det… Det er første og siste gangs prøve med dykking. Jeg er shitredd.. Jeg kledd på meg tørrdrakt. det var jammen svær drakt.. Jeg skulle hoppe i havet fra båten med min nye lånte dykkeklær. De sa til meg hopp..
HOPP!!!!
HOPP?

Takk det samme her.

ER DU TULLAT?

Men jeg hoppet ikke, jeg krabbet i havet i alle-4 posisjon.

Uaaaaa….  Jeg kom på ryggen i vannet. HJEEEEELP. 
Jeg  ligger på ryggen , får ikke snu meg på magen. Ikke sjanse i havet. Jeg får ikke snu meg.
Han instruktøren min roper til meg : snu deg på magen!
Snu deg på magen!

Snu deg på magen!

For svarte! Jeg kan forstå tyrkisk flytende, og jeg har hørsel.  IKKE ROP TIL MEG! Jeg forstått poenget. jeg må snu meg på magen. Men hvordan!

Jeg klarer ikke!

Nå begynte han ordre til meg  « stå i vann!»

Hva? S I E R   D U   D E E E E T???

« stå i vann!»
« stå i vann!»
« stå i vann!»

Hsjjjjj.! Hsjjjjj !  ellers kliper jeg deg.!

Han begynte gjenta samme setning. Igjen: Jeg kan flytende tyrkisk, mye flytende en jeg flyter i vann! Og min hørsel er INNTAKT!
Hvordan gjør jeg det? Føttene mine er oppe, presser dem ned og ned… ingenting kommer ned. Hvordan gjør jeg det? Mage musklene mine sprekker snart.. For en plage! Jeg får ikke komme ned.
Han sier fremdeles: stå i vann, snu deg på magen! Stå i vann!  

Jisesss.. du må bestemme snart!

Etter mye om og men  med hjelp fra min egen instruktøren kommer jeg ut krypende ut fra havet. Ikke på alle -4 denne gang. I stabil mage leie. Hver eneste atom molekyl i kroppen tok kontakt med båt-gulvet..
Av med den jærkla drakten!

Over og ut med min dykkekarier.. Jeg må innrømme at jeg må holde meg tett på havkanten, og helst bare med bikini..
Ingen tørrdrakt.


du kan finne lignende vannkopper. det er for dyrene..
det er så varmt at dyrene må ikke tørste ihjel

morgenbading kl. 0630

vakkert vann med mye salt


mørke fjeller helt på bakerste er greske øyer

Ayvalik er en vakker by. Det består av 27 øye. Vi fikk lov å se noen av dem. Byens tidligere navn er Ida. Verdens første skjønnhet har blitt arrangert i denne by. Det er Afrodite som har vunnet konkurransen.. Jeg vet ikke hvor riktig det er men den forklaring vi fikk. Vi kjøper og svelger alle lokale historier som blir fortalt til oss..

Vi spiste godt, feiret godt, svømte godt, dykket ikke godt..Nå vil jeg ha fred og lese boken min. Fifty shades boken. Veldig trist bok og veldig spennende bok.   
Boken handler om kontroll, å ha kontroll over livet. Jeg skulle ha gjort det samme. Akkurat Ayvalik ferien finnes det ikke noe kontroll. Det gjør meg og familien rastløs. Helgen blir styrt av høyere makter. Vi får beskjed om flere ting men resultat blir innmari annerledes. Hjelp meg!
Så så…. Vi er i Tyrkia.. Det blir sånn iblant.. tiden kan strekkes, man må ha god tålmodighet.  

Vi er tilbake fra helge ferien. Vi er tilbake til vår funksjonell hotell. I morgen blir det jammen trening.  Men nå må jeg virkelig lese ferdig boken min.






Jisesss. Boken er ferdig egentlig! HVA? FERDIG? Jeg har jo nettopp startet på ferien. Hva skal jeg lese nå da? Jeg lurer på om jeg kan spørre hotell gjestene om det er noen som hadde med seg fifty shade 2 og 3?

Burde jeg sende spørsmål til hotellets facebookside??
Jeg er litte gran desperat.. Hvordan i all verden skal jeg lese 2 og 3.?
halllo…. Hører dere meg?  Fifty shade of Grey 2 og 3?
hah??? Leser dere ikke bok på ferien?

Mens jeg leter etter andre bøkene sier en av de gjestene «mine døtre kommer fra Bergen i morgen.. Jeg gleder meg»
NEI ! Sier du det? Er det mulig? Er det lykkedagen min?
Jeg ble så glad. Lena forstod ikke helt om hvorfor jeg ble så glad. Jeg spurte med en gang:  tror du døtrene dine kan kjøpe fifty shade of 2 og 3 for meg? Jeg kan betale hva som helst!

Å ye, å ye. Å ye… bøkene kommer i morgen..
Å ye, å ye. Å ye… bøkene kommer i morgen..
Bøkene kommer i morgen.
Mens jeg venter bøkene kan jeg ta meg en liten treningsøkt.



Nei! se der! De er her på rommet mitt. Bøkene er her..
Nå kan jeg glemme at det er sol ute, det er svær badeland som jeg kan svømme , jeg kan glemme at jeg kan spise nydelig mat. Fordi jeg har bøkene nr 2 og 3.

Smaken av tyrkisk vin

Jeg kjøpte meg hvit vin og tok med meg til  hotell rommet. Det er  harri gjort å kjøpe ei flaske vin til hotell rommet. Jeg vil bli full…
Hah! Vær så god bli full….. du har vin med ingen vinåpner.

Jeg spurte hotell gjestene.. ingen av dem mere harri enn meg. De hadde ikke vin åpner.
Jeg har jo vinn i kjøleskapet. Men vinen i kjøleskapet er dyrere enn en overnattingspris i hotellet. Da valgte jeg å kjøpe vin som jeg ikke kan åpne flasken.

20 års jubileum


Hva gjør man for å feire 20 år jubileum ? jubileum for at jeg traff mitt livsmann?











Jeg vet ikke hva mitt livs  man ønsket men jeg ønsket å ha ordentlig feiring. Derfor bodde vi i et ok hotell og og … gjemte oss til treningsalen og trente der. Resten av dagen gikk med å slappe av på stranda. Men det var ikke så stor avslapping fordi det var sterkvin ute. Jeg som liker isbading, klarte jeg ikke å bade i Ilica. Kallllldt  var det i vannet og ut av vannet.

Mine atom molekyler i kroppen fikk koldbrann i Tyrkia…når det var på kvelden måtte vi varme oss under tykk dyne og skulle vi feire resten av kvelden …

Det var denne kvelden. Vi våknet neste morgen med telefon alarmen.

Seriøs…. Skjerp deg.

Du som bestilte ferie i luksus hotell, leste fifty shade.. sovnet i sofaen? Kødder du?

Mye verre med mit livs mann… han sovnet han også….

Det var den feiring.

Vi får hope at vi klarer  å feire bedre om 20 år.


Snart vi må reise hjem. 20 årsjubileumsferie snart over. Siste akutte bilde taking fra cesme, ilica, izmir  og overalt..

Vi sees hjemme med en avslappet kropp, økt kunnskap, nye treningsprogram,  mye nye energi til resten av året.

Kommentarer