Diggilo Diggiley


Diggilo diggiley

Overskriften skulle hete egentlig « er det noe for meg å være hjemme? « men ombestemte meg. Diggilo diggiley var mer spennende.
I dag våknet jeg tidlig uten snør, laget jeg meg nydelig kaffe og startet med yoga. Jeg liker å gjøre 3 ting samtidig. Derfor begynte jeg å se på TV mens jeg drakk kaffe og trente yoga.
Begynn med kanalene… Nummer 1: TV Norge.

En interessant program: Ullared! ¨

Har du sette den?
Se!

Det er så overraskende, fascinerende program. Samtidig gir meg tanken om miljø, jordkloden, klimaavtaler, Dypvik, miljø, banklån, mareritt, miljø….

Butikken åpner  dørene 08 og det er 30 meter lang kø allerede foran  butikken. Folk som kan tolkes halve Scandinavia  har stod der siden kl. 05.45. Når butikkene åpner dørene , løper alle sammen i butikken og starter de med velge varer.

T-shirt: billig: ta 5 stykker,
Tannbørst: billig: ta 27 stykker
Jeans: billig: ta 6 stykker,
Brød: lavkarbobrød: 67 stykker. ( for å fryse ned)…Og for slanking. Viktig.  Og

hveteboller: 66 stykker. For å fryse ned. Det må bli mindre tall enn lavkarbobrød. Du skal jo slanke deg.
Lipsyl: oiii… jordbær og fersken smak.. 34 stykker. Selv om det er sommer og de kan smelte i bobilen.

Mange kommer til butikken for å handle for  max 500 kroner og reiser de hjem med poser til 35 ooo kroner. Jeg tuller ikke!. De  betaler med kreditt kort. Noen bruker 8 timer i butikken. Butikken er svær, større enn Narvik og har ikke sol inne. Mange av dem går i butikken med sina alle barna som er både store og babyer.

De kredittkort gjestene bor enten i telt  i nærheten eller i bobilene. Noen velger å bo på Ullared hotell for å handle med kreditt krot og drikke rosevin på kvelden. Fordi rosevin er billig.
 

I dag var det 20875 kunder som besøkte butikken. Butikk eieren er veldig generøs mann , han gir gaver ofte, lager overraskelser. Han er riktig flink leder egentlig. I dag var det konsert på kvelden. En heter Diggilo Diggiley skulle spille. Vet ikke om det er hankjønn eller hunkjønn. Men gjestene gledet seg  veldig  for konserten.

Jeg plasserte programmet til mitt liv og sammenlignet det med mitt liv. Det kunne ha vært kjøre rundt og oppleve , i blant handle. Men jeg ville ikke handle så mye.

Har vi virkelig behov å bruke 8 timer for å finne oss hveteboller  og spiker? Har vi lov til å holde alle små babyene og barna i butikkene time etter time fordi foreldrene trenger 7 sorter parfyme?
Har vi plass i verden for mere søppel?

Har vi så god økonomi? Mens 1/3 verden har ikke nok mat, trenger vi å kjøpe så mye mat?

Kommentarer