Supersett i romjul

I går var  vi ute og markerte rute for tradisjonell romjulsmarsjen. I dag var jeg på registrering. Når jeg forlatt registrering på kl 1200 var allerede 254 personer hadde gått. Noen av dem små som sitter i babyvogn, noen er 2 år gammel som klarte gå 3,7 km. En dame som er 93,5 år gammel hadde gått med skritteller. hun hadde godt 7185 stepp. Hun var virkelig fornøyd. Det er godt å se folk gjerne kommer ut av huset, selv om det blåser ute. Vinden stopper ikke tradisjoner.

I dag skal jeg spise kveite og senere skal trene supersett på friskhuset. Jeg liker å trene supersett når jeg trener styrke. Det har store fordeler:

- jeg utfordrer musklene mine
- ganske spennende trening
- trener med høy intensitet, som jeg liker
- sparer tid

For eksempel:
- legg curl og legg ekstensjon er motsatt øvelser for motsatt muskel grupper. I fysioterapi kalles dette antagonister.
- Mage og rygg er hverandres antagonister
- Bryst og rygg er hverandres antagonister
-Biceps-triceps er hverandres antagonister
- legg muskler og tibialis muskulatur ( de som er foran leggene) er hverandres antagonister
 

Det vil si vi kan trene:

-lår-legg-mage-rygg en dag

-Bryst-rygg-arm-andre dag. Mage kan man trene gjerne hverdag.

For å være ærlig burde jeg ha fulgt så fullstendig disiplin på trening og trene det hverdag. Men jeg gjør ikke det. Det er mange andre ting jeg prioriterer foran trening ofte. IKKE BRA!

Hvorfor liker jeg trene super sett? Når jeg trener foreksempel lår muskelene mine, trener jeg legg ekstensjon med tungevekter som jeg kan løfte opp ca 8 ganger eller 4ganger. Jeg blir kjempe sliten på det muskelene. De trenger hvile. Under hvile perioden trener jeg baklår musklene mine. Jeg bytter dem med hverandre et par ganger. Helt til jeg føler at jeg klarer ikke mer.

Magen: Når jeg trener hjemme kan jeg trene mage musklene mine va 300-400 ganger . Jeg har kommet opp til 500 ganger. Men jeg tar aldri 500 situps. Jeg ser ikke poeng til det. Fordi jeg belaster akkurat samme muskelen 500 ganger . De andre hjelpe musklene mine får ikke effektivt trening- Å trene samme muskelen 500 ganger heller ikke noe effektivt. Etter et punkt må du øke styrken av øvelsen. Men med sit ups er det ikke mulig.

Jeg liker å kombinere mage øvelsen med
- sit ups
- side sit ups
- planke med armhevinger
- planke på albuen
- planke på henden
- veksle mellom planke på albuen og hendene
- planke med variert bein øvelser
- side planke

Men hvis jeg trener på friskhuset tar jeg ikke så mang mage øvelser. Jeg tar noen mage øvelser på slynge og med medisinsk ball, kettlebells mage-rygg . Kjempe effektiv.




Kommentarer