Spar musklene med Magnesium

 
- restless syndrome?
- lite kalsium?
- trett og sliten muskler?
- isulin?

Mens jeg satt hjemme i badet og stelte føttene mine fikk jeg besøk av min nabo med en pose magnesium sulfat. ( eller engelsk salt).
Hun spurte meg om jeg vil ha føttene mine i vann med Mg. Men det gikk ikke denne gang pga åpent sårene. Ellers kunne jeg skrike av svi at de kunne høre meg helt fra Abisko.
Hun sa noe veldig interessant. Kroppen inntar Mg mest og best fra huden!
Aha?
Jeg ante ikke før. Da valgte å lese mer om det. Det er enormt mye å lese om det. Jeg skriver linkene helt på slutten.
Jeg anbefaler virkelig å lese de kildene for de som føler litt trett, krampete, trener mye....
Jeg klippet ut og limt inn alt det jeg skrev i denne siden.
 
Magnesium er viktig for alle levende ting, for planter, dyr og mennesker, hvor mineralet har en nøkkelrolle i celler, vev og ben og i nesten alle fysiologiske prosesser.
 
 Magnesium er viktig for dannelsen av mange enzymer da det blant annet styrer vår energiomsetning, dannelsen av proteiner og delingen av celler. Enzymer er liv og 99 % av magnesiumet finnes inne i cellene hvor det regulerer enzymene. Spesielt musklene har bruk for magnesium. Ved mangel oppstår det muskelsvekkelser, spenninger og krampeanfall for eksempel i bena, det bidrar til en tretthetsfølelse samt forstyrrelser i hjerterytmen. Et for lavt magnesiumnivå får arterier til å trekke seg sammen, energien forsvinner og blodtrykket går opp.
Magnesium er viktig for nervesystemet og immunsystemet.det er viktig for dannelsen og virkningen av hormonet insulin som er viktig for å sikre at glukose og andre næringsstoffer kan trekke inn i cellene og brukes for å produsere energi eller lagres i form av fett.  
 Langvarig mangel av magnesium kan føre til åreforkalkning og økt risiko for blodpropp. Magnesium er viktig for både kalsiumopptaket og innbyggingen av kalsiumet i bena samt for å motvirke at kalken igjen forsvinner ut av knoklene.
 Et problem kan være det høye innholdet av stivelse i mange dietter. Stivelse reduserer mengden av magnesium i kroppen, det samme gjør stress.
 

Anbefalt daglig inntak av magnesium er minst 600 mg, men heldigvis finnes det en rekke matvarer med et høyt innhold av magnesium som spinat, brokkoli, havregryn, avokado, reker, tunfisk, kveite, brunt ris, nøtter, frø og havsalt.
 
 
Kilde.
 

Kommentarer

  1. Bra innlegg! :)

    Magnesium opptas mye bedre gjennom huden, enn gjennom munnen, som for eksempel i et fotbad eller i badekaret.

    Her er linker til blogger som skriver om egne opplevelser:
    http://www.melissaspania.no/epsom-salt-bor-innfores-i-alle-hjem/
    http://gladerebarn.blogg.no/1384107479__f_nok_magnesium.html
    http://senseoflife.blogg.no/1356792765_magnesiumbad_hjelper_.html

    SvarSlett

Legg inn en kommentar